Cyberlaw

 

“Obama Hope” – fair use sau opera derivata?

Recunosc ca m-am oprit asupra cazului Fairy vs. The Associated Press inca din momentul in care am discutat pentru prima oara despre fair use.

In afara faptului ca speta pare interesanta prin felul in care implica imaginea mult-discutatului presedinte Obama, cred ca fiecare caz dezvoltat pe tema fair use atrage atentia sau ar trebui sa atraga „by default” atentia oricarui specialist IP. Si nu numai specialistilor – juristi sau avocati, cat si celor care prin activitatea pe care o presteaza creeaza opere – ma refer in primul rand la designeri si web designeri, uneori prea putin preocupati daca ceea ce aduc la cunostinta publicului prezinta elemente de originalitate sau daca modul de transformare al unor opere preexistente este legal sau nu.

Despre transformari si/sau modificari se vorbeste si in cazul Shapard Fairy, cunoscut designer din USA care s-a folosit in creatia sa de imaginea presedintelui Obama dintr-o fotografie realizata de Mannie Garcia si asupra careia The Associated Press pretinde drepturi de autor.

Un aspect destul de clar poate fi remarcat inca de la inceput, in sensul ca ceea ce a stat la baza posterului folosit in campania presedintelui USA nu a fost fotografia in sine ci imaginea presedintelui preluata ca atare, as spune fara vreun aport de creativitate, de catre fotograful Mannie Garcia. Asa cum se prezenta situatia m-as fi asteptat ca Mannie Garcia sau The Associated Press sa reclame incalcarea dreptului de autor de catre Fairy, situatia insa s-a prezentat totul opus, in sensul ca, la data de 9 februarie 2009, Fairy a a fost cel care a facut primul pas, solicitand instantei din New York sa recunoasca prin decizia acesteia ca utilizarea fotografiei apartinand lui Mannie Garcia este protejata de doctrina utilizarior permise (Fair Use Doctrine).

Este evident ca datorita similitudinilor pe care le prezinta posterul creat de Fairy fata de fotografie, acesta poate fi perceput ca fiind o opera derivata a creatiei apartinand lui Mannie Garcia, situatie in care drepturile titularilor ar fi incalcate, cunoscut fiind faptul ca transformarile asupra unei opere pot fi aduse doar de catre autori sau titulari in virtutea exercitarii dreptului de creare opere derivate.

Dar nu orice transformare poate fi interpretata ca exercitare a dreptului de creare opere derivate, exceptie facand tocmai situatiile in care procedeul modificator este permis conform doctrinei fair use. Acesta a fost si motivul pentru care avocatii lui Fairy au argumentat aplicarea acestei doctrine folosindu-se de cei patru factori de apreciere ai utilizarii permise:
(1) scopul si caracterul utilizarii, cu precizarea naturii comerciale sau a scopului educational; (2) caracteristicile operei protejate de dreptul de autor; (3) importanta fragmentului folosit fata de opera protejata de dreptul de autor ca intreg; si (4) efectul utilizarii asupra valorii sau pietei potentiale detinute de opera protejata de dreptul de autor.

In concret urmatoarele argumente au fost aduse in favoarea lui Fairy:

– fotografia apartinand lui Mannie Garcia a fost folosita doar ca imagine de referinta cu scopul de a fi transformata intr-o alta opera;

– modalitatea in care originalul a fost transformat a implicat un nou inteles, o noua expresie si un alt mesaj;

– opera creata de catre Fairy nu a fost realizata in scopul obtinerii unui avantaj comercial sau economic,

– Fairy a folosit doar o portiune din fotografia apartinand lui Mannie Garcia, fragment ce a fost utilizat exclusiv in lumina scopului avut in vedere de acesta;

– utilizarea fotografiei nu a prejudiciat interesele titularilor de drepturi, neaducand vreo vatamare valorii avute de original, a pietei acestuia sau a oricaror opere derivate ce pot fi create in baza ei; dimpotriva Fairy a marit inimaginabil valoarea fotografiei.

– fotografia reprezinta mai degraba o imagine reala, neavand particularitatile unei opere creative

Pana la decizia instantei vom putea retine ca fair use-ul nu este recomandat ca o modalitate mai voalata de incalcare a dreptului de autor. Totusi nerecunosterea acestor posibilitati de prelucrare ar putea fi comparata cu situatia in care copyright-ul ar da nastere unor drepturi de control absolut asupra operelor – circumstanta ce nu poate decat limita, restrange creativitatea in general.

I’ll keep you informed!

Monica Lupașcu Romanian Lawyer since 2005 with LL.M. in Intellectual Property Law. She currently activates as European Trademark Attorney and internet and technology legal practitioner.   monica.lupascu@nullcyberlaw.ro

2 răspunsuri

  1. unu 25 Sep, 2009 @ 11:49

    am dat peste site-ul tau din intamplare si nu pot sa spun decat fff tare!

  2. Monica Lupascu 25 Sep, 2009 @ 12:55

    merci 🙂

Răspunde și tu