Cyberlaw

 

Faceti email marketing nu SPAM

N-am crezut ca voi ajunge sa ma inversunez vreodata pe tema SPAM, de fapt pe vreun expeditor de comunicare electronica nesolicitata, pe vreun spammer cum se zice. Mi se parea inutil si, pentru a nu se intelege gresit, n-am crezut ca nu poate fi eradicat spam-ul ori ca nu trebuie limitata/combatuta o astfel de activitate, pentru ca ar fi fost si ca si cum as fi ales sa nu sustin uzantele comerciale corecte/cinstite.

Ei, da, normal ca le sustin, dar sprijin si comertul si din aceasta postura percepeam lupta anti-spam ca nefiind proportionala cu mult discutatele efecte negative.
Nu ma deranja sa mai primesc un email aiurea, cand devenea un pic mai serioasa treaba chiar apasam satisfacuta pe butonul ”mark as spam”.

Credeam ca incercarea de a-i elimina total sau a striga in gura mare “marele spammer” chiar era prea mult. Imi placea sa fiu toleranta, clar, si credeam, pe ascuns, cu oarecare rusine fata de colegii mei din apti, ca ar fi fost preferabila desfintarii fenomenului spam, mentinerea unui anumit echilibru intre interesele unui comerciant care doreste sa se afirme si dreptul fiecarui individ de a decide personal ce corespondenta doreste sa primeasca.

Declar public ca am gresit! In lume sunt si nesimtiti sau oameni lipsiti de seriozitate, ca sa nu dau frau liber sentimentului profund negativ. Nesimtitii si neseriosii la care ma refer sunt angajatii world class health academy downtown – un centru de fite si fitness pentru baieti si fete care vor sa devina mai frumosi, mai zvelti, si care sunt in stare sa cheltuiasca pentru asta mai mult decat prevede legea. Asa am auzit.

Well, fiind un centru select, cu un target pe masura si o clientela prin care pot numara cativa dintre cunoscutii mei, m-am decis sa le scriu inainte de a-I trimite in …spam.
I-am avertizat ca “Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.” Nu le-am dat copy paste, v-am reamintit doar voua textul de lege, lor le-am trimis o faza destul de scurta, m-am adresat chiar persoanei care expediase email-ul, fara a crede cumva ca un robot imprastiase in stanga si dreapta cu emailuri…In loc de un reply civilizat, de gen, ne scuzati, a fost o eroare, m-am ales cu mult mai multe emailuri, promovand aceleasi servicii, respectiv aceeasi companie, dar de pe adrese de email diferite. Un fel de razbunare, as zice.

Acum il inteleg pe Gupi, il inteleg perfect. Ajunge sa te izbesti puternic de grosolanie si doar atunci te trezesti si ii surprinzi pe multi complet revigorat si in prag de atitudine.

Cu avant muncitoresc si de care mai vreti voi, le voi marca ca spam toate emailurile si voi reclama firma in cauza la ANCOM, si oriunde va fi posibil. Amenda este de la 1.000 la 50.000 lei.

Si pentru ca sunt o altruista de fel, as fi vrut sa va amintesc procedura de notificare spam cu un mic text preluat direct de pe site-ul ANCOM. Mi-am dat insa seama ca textul nu a mai fost actualizat din 2008, nici nu stiu daca se primesc reclamatii pe o adresa a unei institutii care intre timp si-a schimbat denumirea.

Pentru ca ANRCTI sa poata analiza si solutiona o plângere privind primirea de comunicari comerciale nesolicitate, este necesar ca sesizarea sa contina textul comunicarii comerciale primite si mesajul sursa sau header-ul e-mail-ului (mesajul electronic respectiv se poate retransmite folosind functia „Forward as Attachment”), precum si datele de identificare ale petentului (inclusiv un numar de telefon si o adresa de posta electronica). Plângerile pot fi transmise în format electronic la adresa de posta electronica relatii_cu_publicul@anrcti.ro sau pot fi transmise/depuse la registratura sediului central ANRCTI, situata în Bucuresti, Bd. Libertatii nr.14, sector 5.

Pentru a nu ne risca cu institutiile romanesti care ajung mai mult sau mai putin sa puna in practica legislatia in vigoare, apelam la ABUSE.RO, un proiect APTI. AICI se explica destul de clar chiar si ce inseamna un header, totul pentru a face o raportare completa/corecta.

Ramane si optiunea de a-I chema in instanta, evident.. Intre timp, sper sa isi fi dat seama foarte clar angajatele worldclass (anca cristina petrache, madalina tanasescu) ca ceea ce fac dansele nu se numeste email marketing ci SPAM.

Monica Lupașcu Romanian Lawyer since 2005 with LL.M. in Intellectual Property Law. She currently activates as European Trademark Attorney and internet and technology legal practitioner.   monica.lupascu@nullcyberlaw.ro

4 răspunsuri

  1. Bogdan 27 Jul, 2012 @ 09:21

    ANCOM-ul nu mai este competent pe legea 365, este tot MCSI – vezi http://www.mcsi.ro/Minister/Domenii-de-activitate-ale-MCSI/Tehnologia-Informatiei/Servicii-electronice/Comert-electronic

    Insa doar in teorie, ca in practica nu face nimic.

    Puteti incerca mai degraba la dataprotection.ro (dar trebuie sa aratati ca ati trimis inainte o cerere de dezabonare)

  2. Monica Lupascu 27 Jul, 2012 @ 09:32

    Mersi,Bogdan!
    Dar daca nu mai e competent,e normal sa lase pe propriul site o informatie gresita?

    Puteau macar sa redirectioneze oamenii catre mcsi,de un simplu link era nevoie,atat.

  3. Gupi 27 Jul, 2012 @ 10:33

    Câteva clarificări:

    – de spam se ocupa MCSI, nu ANCOM/ANRCTI (decizia e ciudata si n-o inteleg), vezi http://www.mcsi.ro/Minister/Domenii-de-activitate-ale-MCSI/Tehnologia-Informatiei/Servicii-electronice/Comert-electronic/Documente-necesare-privind-comunicarile-comerciale

    – prin aprilie 2011 am trimis o solicitare la MCSI, prin care ceream situatia reclamatiilor si a cazurilor din 2010; raspunsul e mai jos:
    ==========
    Ca urmare a adresei transmise catre departamentul de Relatii cu Publicul din cadrul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, va transmitem raspunsul la intrebarile dumneavoastra:

    1) In decursul anului 2010, MCSI a primit 200 de sesizari de comunicari comerciale nesolicitate
    2) Autoritatea de Reglementare a iniţiat procedurile necesare pentru constatarea şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de Legea nr.365/2002 privind comerţul electronic, republicată.

    În acest sens, de îndată ce vor fi urmaţi paşii legali, sesizările referitoare la comunicările comerciale nesolicitate vor fi soluţionate, astfel persoana sau agentul economic care a transmis comunicări comerciale nesolicitate, va fi sancţionată, prin avertisment, respectiv amendă. Demersurile, în vederea finalizării procedurii respective, sunt în etapă finală.

    Toate cele bune,
    =========
    N-am vazut nici in 2011, nici in 1012 vreun spamer penalizat de MCSI sau ANRCTI.

    Asadar, ramane raspunsul societatii civile (sau mai bine zis, al societatii informationale), prin listele tehnice de adrese IP si respectiv domenii promovate agresiv prin spam.

  4. Dan 13 Oct, 2012 @ 21:57

    Gupi, eu am zeci, poate sute de sesizari la ANCOM, la ANRCTI si MCSI din 2008 pana in prezent. Am trimis in timp sesizari cam la toti cei care, la un moment dat, s-au “ocupat” (am pus ghilimele pentru ca vedem zi de zi toti cum s-au ocupat) de problema. Nu am primit niciun raspuns, ba mai mult am sunat la ei sa cer situatia sesizarilor si m-am luat oarecum peste picior. La cereri in scris… te invidiez ca ai primit raspuns. La MCSI cel care se presupune ca era direct raspunzator peste cei care se ocupa de astfel de probleme este Andrei Savulescu. Din pacare acest individ are alte preocupari si interese decat rezolvarea sesizarilor.

Răspunde și tu