Cyberlaw

 

Protectia numelor comerciale vs. protectia marcilor

De mult vroiam sa vorbesc de o speta extrem de interesanta, care implica o marca, un nume de domeniu, doua interese contrarii … si, pentru un plus de atractivitate, drepturi de proprietate intelectuala asupra numelor comerciale.

Stiu ca este greu sa apreciezi fara date concrete si mult mai greu sa emiti o parere cu subiecte desprinse din context, dar nu am sa dezbat intregul dosar la care am facut referire (desi pe cat era de complex, pe atat de interesant ar fi fost) preferand sa vorbesc azi exclusiv de ceea ce inseamna protectie a numelui comercial si de diferentele existente intre acest tip de protectie si protectia marcilor (ma refer la diferentele ce merita luate in considerare).

Vorbim de nume comerciale si avem in vedere, evident, acele denumiri inregistrate la Registrul Comertului si extinse cu penibilul „S.R.L.” sau „S.A.”, de care, in acelasi evident mod, ne facem ca uitam pentru a nu strica denumirea aleasa dupa zeci de ore de naming.

Asta la nivel national, dar vezi wipo.int (vezi treaties > full text of Paris Convention) si iti dai seama ca protectia numelui comercial este in primul rand recunoscuta si garantata la nivel international pentru ca art.8 din tratatul in cauza prevede ca: „A trade name shall be protected in all the countries of the Union without the obligation of filing or registration, whether or not it forms part of a trademark”. Remarcam, cel putin la nivel terminologic, si oricat de superficiala ar parea aprecierea, ca „trade name” reprezinta un concept total diferit de notiunea de „trademark”, neputand asadar face confuzie intre un nume comercial si o marca.

Protectia asupra numelui comercial se traduce in drepturi pe care societatea in cauza le detine asupra denumirii pe care o poarta. Si aici ajung la unul dintre aspectele importante ale spetei, se poate oare obtine un nume de domeniu in baza unui drept detinut asupra unui nume comercial? Mai corect spus, poti interzice tertilor folosirea unui nume comercial ce prezinta o terminologie similara cu denumirea unei firme?

Stim ca, in baza drepturilor detinute asupra marcilor, titularii pot interzice nume de domenii ce incorporeaza termeni identici sau similari, asta pentru ca modelul de protectie conferit de legislatia incidenta se aplica asupra a tot ceea ce este similar/identic si folosit intr-un mod in care se poate creea confuzie in randul publicului, incluzand riscul de asociere. Am putea considera oare, in extenso, ca aceste prevederi se pot aplica si denumirilor comerciale, sens in care ar exista temei de interzicere a utilizarii unor nume de domeniu ce au in componenta termeni folositi in cadrul unor nume de firma?

Unii spun ca DA si arata cu degetul la articolul 8 din Conventia de la Paris, eu sustin ca NU; tratatul stabileste, fara niciun dubiu, ca numele comerciale vor fi protejate, DAR nu contine nicio precizare in ceea ce priveste felul in care acestea vor fi protejate, lasand dreptul intern sa reglementeze aceste aspecte. Cand spun drept intern ma refer la legislatia aplicabila numelui comercial, diferita de acele prevederi care reglementeaza marcile, si anume Legea nr.26/1990 privind registrul comertului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Actul normativ in cauza, mai precis art.30 alin.(4) confirma existenta unui drept asupra firmei, cu precizarea expresa ca acesta se intinde exclusiv asupra denumirii inregistrate – „Dreptul de folosinta exclusiva asupra firmei se dobandeste prin inscrierea acesteia in registrul comertului”. Altfel spus, legislatia romaneasca protejeaza numele comerciale, dar recunoasterea dreptului este nuantata in cazul firmelor, in sensul ca dreptul exclusiv este acordat doar in privinta denumirii inregistrate si nu asupra anumitor componente ale acestei denumiri.

In plus fata de aceste prevederi potrivit art.38 alin.(2) din aceeasi lege, sunt acceptate spre inregistrare firme a caror componenta este diferita DOAR in privinta anumitor termeni:
Cand o firma noua este asemanatoare cu o alta, trebuie sa se adauge o mentiune care sa o deosebeasca de aceasta, fie prin desemnarea mai precisa a persoanei, fie prin indicarea felului de comert exercitat sau in orice alt mod.”

Diferentierea intre protectia asupra denumirii integrale si protectia asupra unor termeni reprezinta unul dintre principalele argumente in baza caruia se poate sustine ca DOAR in cazul marcilor, confuzia in randul publicului poate fi generata de o denumire ce preia o parte din elementele verbale ale unei marci (caz in care se poate vorbi de o incalcare a drepturilor detinute de titularul de marca). Nu aceeasi este situatia numelor comerciale; daca avem in vedere un nume de domeniu ce preia doar o parte dintr-o denumire comerciala, nu putem vorbi de o prezumtie de incalcarea a drepturilor detinute de titularul numelui de firma, atata vreme cat societatea in cauza nu detine un drept exclusiv asupra fiecarui termen.

Exclusivitatea este cheia, cel putin din punctul meu de vedere, pentru ca poti limita folosirea de catre terti a unui termen doar in cazul in care drepturile sunt detinute in mod exclusiv si nu se poate vorbi de asa ceva in contextul in care legea accepta inclusiv inregistrarea altor denumiri de societati ce prezinta in componenta acelasi termen. Daca in baza de date a Registrului Comertului exista cel putin doua companii ce au in componenta denumirii comerciale acelasi termen, este clar ca oricare dintre aceastea poate folosi termenului in cauza si mai mult decat clar, ca niciuna dintre aceste companii nu detine un drept exclusiv asupra termenului. Neavand un drept exclusiv asupra unui termen, nici nu se poate vb de o posibilitate de limitare a tertilor in a folosi acel termen, inclusiv prin inregistrarea unui nume comercial.

Pentru a fi mai evident si pentru cei mai putin familiarizati cu anumite terminologii (macar pentru o placuta lecturare), daca firma pe care o detineti se numeste „lame ideas srl”, nu puteti interzice tertilor inregistrarea unui nume de domeniu de genul „lame.ro” pentru ca NU exista drepturi exclusive asupra fiecarui termen in parte ci doar asupra denumirii integrale „lame ideas” – a nu se lua in considerare faptul ca termenul este intr-adevar unul uzual, comun, este doar un exemplu, chiar daca termenul ar fi fost unul cu totul particular, interpretarea ar fi fost aceeasi.

Sincer, nu as vrea sa fiti de acord cu mine, chiar imi doresc un contra argument, dar unul solid, care sa zguduie din temelie toate sustinerile mele.

Monica Lupașcu Romanian Lawyer since 2005 with LL.M. in Intellectual Property Law. She currently activates as European Trademark Attorney and internet and technology legal practitioner.   monica.lupascu@nullcyberlaw.ro

28 răspunsuri

  1. Bogdan 18 May, 2011 @ 11:14

    Eu cred ca ai dreptate – mai mult as zice ca firma “lame ideas” nu poate interzice inregistrarea nici unui nume de domeniu pe motive de asemenare cu numele sau comercial (nici lameideas.ro , nici lame-ideas.ro sau alte combinatii). Exceptie intervine exact cind vorbim de o marca inregistrata (identica sau nu cu numele firmei).

    Asta dincolo de faptul ca pot fi in Romania mai multe firme cu numele Lame Ideas SRL, si atunci are mai mult sens ceea ce am zis.

  2. Dragos 14 Jul, 2011 @ 01:41

    Foarte interesant!
    Am inregistrat in 2011 la Registrul Comertului firma “BIOHUMUS SRL-D” . Am descoperit astazi ca exista o marca inregistrata din 2008 sub exact acelasi nume “BIOHUMUS”.
    Asta inseamna ca nu pot avea un domeniu “biohumus.ro” ?
    In plus, asta inseamna ca numele firmei mele nu poate sa apara pe produsele firmei ?
    Din cate stiu, conform legii,numele firmei producatoare trebuie sa apara obligatoriu pe eticheta produsului. Cum se impaca acest lucru cu protectia marcii,obtinuta de o alta persoana cu 3 ani inainte?
    Multumesc pentru un eventual raspuns pe e-mail : sogard73@yahoo.it

  3. Monica Lupascu 19 Jul, 2011 @ 09:13

    @Bogdan
    Ok, ramane totusi o problema: ce se intampla in cazul in care denumirea este folosita intocmai ca o marca? De fapt, cum poate fi demonstrat ca o denumire a fost folosita strict pentru a desemna produse si servicii si NU pentru a identifica compania pe piata?

    @Dragos
    Din ce imi spui, marca inregistrata in 2008 ar avea intaietate la inregistrarea unui nume de domeniu. Contractul prin care se inregistreaza nume de domenii prevede, printre altele, ca solicitantul sa isi asume integral raspunderea in privinta denumirilor care incalca drepturilor altor persoane; practic, in momentul solicitarii numelui de domeniu, ar trebui sa tii cont de existenta marcii biohumus.
    Practica UDRP (arbitraj al disputelor ptr numele de domenii) confirma faptul ca dreptul corespondent marcii are o “greutate” mai mare, sens in care, au putut fi recuperate nume de domenii inclusiv in cazul in care inregistrarea domeniului era anterioara datei de depozit a marcii. Cu alte cuvinte, sunt slabe sanse sa poti mentine dreptul asupra domeniului “biohumus.ro” in contextul in care titularul de marca si-a inregistrat marca anterior chiar inregistrarii societatii tale.
    Intrebarea din final are legatura cu problema pe care incercam sa o expun fata de raspunsul lui Bogdan. Este destul de greu de facut diferenta intre folosirea unei denumiri ca marca si folosirea aceleasi denumiri pentru a identifica societatea in sine.
    Oricum, daca numele firmei trebuie sa apara pe produse, asta inseamna ca la nivelul acestora ar trebui sa se regaseasca denumirea integrala, adica s.c. biohumus s.r.l. si nu “biohumus”.

  4. Monica Lupascu 30 Nov, 2012 @ 12:42

    Gisela, problema principala este lipsa contractului dintre tine si numitul programator. Mai precis a unui contract scris, usor probabil. In absenta lui, ai putea sa te folosesti in instanta de emailuri si de o eventuala plata catre el, vreun avans sa zicem, care sa ateste intelegerea in privinta dezvoltarii unei opere la comanda. Este destul de dificil, dar nu imposibil. Daca poti face dovada designului creat pentru tine de o alta persoana, cu atat mai bine.
    Chiar si asa, daca el probeaza ca nu i-ai platit, desi exista o intelegere in acest sens, evident ca nu sunt sanse sa recuperezi ceva ptr ca iti poate opune exceptia de neexecutare a contractului, care ii permite sa isi suspende executarea propriilor obligatii (ex: realizarea lucrarii, punerea la dispozitia ta a operelor dezvoltate).
    Exclusiv in privinta numelui comercial regasit in domeniu, ar trebui sa imi furnizezi mai multe informatii. Cu un simplu AND nu se face primavara :), dar depinde de termenul folosit. In general o alaturare de acest gen nu ar putea schimba perceptia la nivel de concept/de sens si, de cele mai multe ori consumatatorul ar retine tot elementul dominant, care nu poate fi AND…

  5. Gisela 30 Nov, 2012 @ 11:48

    Eu am o problema cu un programator care incepuse sa-mi faca site-ul. A cumparat domeniul dorit de mine pe numele lui, desi mi-a confirmat in scris ca domeniul va fi cumparat pe banii mei pe numele meu. Mi-am facut logo si totul necesar pentru site pe acest nume, iar acum refuza sa termine proiectul sau sa imi inapoieze domeniul. Intre timp am gasit un alt programator, dar va trebui sa-mi cumpar un alt domeniu. De aceea m-am gandit sa folosesc acelasi nume de domeniu la care adaug un “and” si in acest fel pastrez logo-ul. Problema e ca el m-a amenintat ca va vinde site-ul lucrat de el pentru mine ca si atare cu domeniu, texte prelucrate de mine, desene si logo facute de designeri pentru mine. Cum pot actiona in acest caz?

  6. Petru 5 Jan, 2013 @ 18:41

    Stii cate firme regionale cu acelasi nume sunt in Romania ? Mai avem mult pana departe !

  7. Nicoleta 12 Mar, 2013 @ 23:36

    buna,Daca tot s-a deschis tema am si eu o nelamurire.Am cumparat un nume de domeniu target-romania.ro acu ceva timp am creat siteul si intre timp am aflat ca exista o firma in cu nume comercial Target Romania SRL acum din cate am vazut eu ei merg pe promovarea unei marci care nu se identifica cu numele firmei si nici nu seamana cu marca mea.Siteul lor http://www.targetexecutivesearch.com .Acum eu am de gand sa promovez siteul si sa imi inregistrez marca,este posibli si legal sau risc sa imi poata revendica domeniul mai tarziu.Pentru mine e foarte important pentru ca sunt la inceput si pot inca schimba domeniul fara foarte mari probleme pe cand daca fac asta mai tarziu o sa fie fatal.Pute-ti sa ma lamuriti si pe mine

  8. Monica Lupascu 13 Mar, 2013 @ 13:27

    Ar putea sa incerce sa revendice domeniul in cazul in care inregistrarea societatii este anterioara inregistrarii domeniului. NU iti pot spune un procent de reusita, depinde foarte mult de agumente. In principiu ar putea fi justificat un drept anterior in baza inregistrarii numelui comercial.
    Daca oponentii ar fi avut insa o marca anterioara, intr-adevar riscul ar fi fost mare, mai ales in cazul unei identitati verbale.
    Exista, in concluzie, riscuri, dar si posibilitati de a contraargumenta.

  9. Madalina 19 May, 2014 @ 21:11

    Speta : domeniu cu extensia .ro , format din denumirea unei marci inregistrate (x) la nivel international si textul “online”, respectiv domeniul generic “xonline.ro” Este legala? Numele xonline nu e inregistrat in Romania ca marca sau ca denumire comerciala.
    In cazul in care exista posibilitati de folosire, raspundeti-mi si dati-mi un contact pentru a avea toate formele legale.
    Va multumesc!

  10. Monica Lupașcu 20 May, 2014 @ 11:19

    În principiu, acel ONLINE nu ar schimba prea mult situația – este un termen uzual/des folosit. CU atât mai mult cu cât ONLINE reprezintă o referință/indicație clară a mediului/spațiului în care se comercializează/promoveazaă serviciile. Tot s-ar creea confuzie cu marca internațională. În principiu. ADică sunt cele mai multe șanse ca termenul X să nu poată fi folosit în acest mod.
    Concluzia poate fi diferită dacă sunt cunoscute toate datele, numele mărcii internaționale, serviciile pentru care se dorește a se folosi noua denumire care încorporeaza marca și termenul online.

  11. Adrian 14 Oct, 2014 @ 01:39

    Am si eu o problema similara. In 2008 am cumparat un domeniu de tip cuvant1cuvant2.ro. In prima jumatate a anului 2014 o societate comerciala a integistrat 2 marci, una pentru cuvant1 pentru mai multe clase (printre care si clasa 9 dar nu in totalitate, respective nu si cele de mai jos) si alta pentru cuvant1 cuvant2 pentru o singura clasa (clasa 36). In a doua jumatate a anului am aplicat pentru inregistrarea marcii cuvant1cuvant2.ro pentru clasa 9 si anume publicatii electronice descarcabile si aplicatii software de calculator descarcabile (care nu sunt incluse printre produsele din clasa 9 pentru care societatea comerciala are atribuita marca cuvant1. Mentionez ca cuvant1 este un nume generic). Intre timp am primit o cerere de opozitie la inegistrarea marcii. Ce sanse am ca sa inregistreze marca? Ce sanse am ca sa pastrez si sa folosesc numele de domeniu? Multumesc.

  12. Monica Lupașcu 16 Oct, 2014 @ 13:58

    Ați fi avut șanse mai mari dacă ați fi depus o opoziție la înregistrarea mărcii “cuvant1 cuvant2”. Trebuie văzut și ce implică fiecare termen … ar exista posibilități de rezolvare dar trebuie să cunosc cât mai multe detalii. Îmi puteți scrie pe adresa de contact monica.lupascu@cyberlaw.ro

  13. Vasile 18 Feb, 2015 @ 10:47

    Stimata doamna Monica, v-as ruga daca ma puteti ajuta cu un raspuns pentru urmatoarea situatie ipotetica: firma Bucegi SRL a inregistrat marca “Bucegi – Bun Si Gustos!” pentru Clasa 29 (conserve, etc.) si clasa 35 (publicitate, etc.).

    Eu am achizitionat, fara sa verific, domeniul “bunsigustos.com” pe care doream sa-l folosesc pentru a promova diferite fructe si legume proaspete (Clasa 31), apartinand unor producatori agricoli care vor sa-si faca publicitate prin site-ul meu.

    Mai pot folosi acest domeniu (fie si numai pentru comercializarea propriilor mele fructe si legume – Clasa 31) in conditiile in care nu am facut inca nici un demers la OSIM? Va multumesc foarte mult.

  14. Monica Lupașcu 21 Feb, 2015 @ 01:03

    Ati spus ca redati o situatie ipotetica, asa ca nu am verificat “bun si gustos” pentru a vedea daca intr-adevar este inregistrat.

    Referitor strict la “bun si gustos” – Ar fi indeajuns de speciala inlaturarea de cuvinte cat pentru a percepe protectia marcii ca intinzandu-se si asupra aceste sintagme, chiar daca, luate in parte, atat “bun” cat si “gustos” sunt cuvinte uzuale si chiar daca fiecare dintre acestea da indicii despre calitate. Daca se mizeaza pe modalitatea particulara de alaturare a acestor doua cuvinte, atunci marca are sansa sa se opuna oricarei forme de utilizare a sintagmei.

    Dar la fel de bine s-ar putea sustine si contrariul – ca protectia sintagmei este extrem de mica, ca elementul dominant este bucegi si nu bun si gustos, ca bun si gustos sunt indicii de calitate si ca mai sunt si uzuale ptr produsele alimentare.
    In privinta produselor, in mod clar vorbim de similitudine cu un grad ridicat/pana la identitate ptr ca, chiar daca sunt plasate in clase diferite, vorbim totusi de produse alimentare, si nu de oricare ci chiar de fructe si legume, chiar daca intr-una este vorba de conserve si in 31 de fructe proaspete.

    Situatia ar fi undeva la mijloc, dar mai sunt si date care lipsesc de ex data inregistrarii marcii vs. Data inregistrarii domeniului. Plus ati spus ca este un caz ipotetic si analiza se realizeaza pe cazul/detaliile exacte. Va pot ajuta mai mult daca imi trimiteti date concrete. Puteti si pe email monica punct lupascu @ cyberlaw punct ro

  15. Ovidiu 5 Jan, 2016 @ 20:55

    Buna ziua,

    Am o intrebare, daca firma mea este S.C. Xulescu S.R.L iar daca domeniul Xulescu.ro este deja luat de o firma care are cu totul alt nume, se poate face ceva in privinta aceasta?

    Va multumesc.

  16. Monica Lupașcu 7 Jan, 2016 @ 17:06

    Detinerea domeniului da nastere unor drepturi independente, cum ar fi cel de utilizare exclusiva pe baza principiului – primul venit primul servit. Daca cumva se poate dovedi ca inregistrarea a fost facuta cu rea vointa, adica cu incalcarea altor drepturi anterioare, cum ar putea fi inclusiv cel care deriva din dreptul asupra numelui comercial, ar fi sanse pentru o “recuperarea” a domeniului – a se vedea procedura udrp – https://www.icann.org/resources/pages/rules-be-2012-02-25-en. Sunt sanse mult mai mari daca acelui nume de societate i-ar fi fost alaturata si o marca cu acelasi nume ca si societatea si care sa fi fost solicitata spre inregistrare anterior inregistrarii numelui de domeniu.
    Mai conteaza si felul in care a ajuns sa fie cunoscuta societatea avand prioritatea societatile NU doar inregsitrate ci si cele care au avut parte de o oarecare promovare la nivelul teritoriului pentru a se putea sustine ca intr-adevar detinatorul de domeniu a inregsitrat denumirea in cunostinta de cauza.

  17. Vasile G 1 Feb, 2016 @ 21:44

    Vasile,
    Buna seara. As aduce in atentia dvs. un subiect care face valva la ora aceasta in lumea fotbalului romanesc.
    Clubul Sportiv al Armatei (C.S.A.) STEAUA BUCURESTI, cu statut de U.M. in subordinea MAPN, a castigat la ICCJ dreptul de folosinta exclusiva asupra marci comerciale STEAUA BUCURESTI si reprezentarea grafica aferenta. Pana atunci, marca si sigla au fost folosite si de echipa de fotbal STEAUA BUCURESTI! Echipa de fotbal STEAUA BUCURESTI s-a desprins de Armata in 1999, s-a privatizat in 2003 si este administrata de SC. Fotbal Club Steaua Bucuresti S.A., inregistrata la Registrul Comertului. Acum, CSA Steaua Bucuresti a intentat o noua actiune in instanta care vizeaza interzicerea folosirii numelui STEAUA din denumirea societatii comerciale care detine echipa de fotbal. Daca marca comerciala inregistrata la OSIM si care fost castigata in instanta de CSA este STEAUA BUCURESTI (deci doua cuvinte) , in ce masura societatea comerciala care detine echipa de fotbal poate fi obligata sa renunte la numele comun (zic eu), STEAUA, din denumirea sa? Precizez ca, de la separarea/plecarea echipei de fotbal, Armata nu a mai desfasurat fotbal profesionist si nici nu o poate face intrucat normele si reglementarile internationale FIFA SI UEFA interzic in fotbalul mondial cluburile departamentale/ministeriale, in general amestecul politicului in fotbal! Datorita acestor reglementari si cluburile de fotbal Rapid Bucuresti si Dinamo Bucuresti s-au privatizat si au iesit de sub tutela MT si MI…
    Deci, nu vad cum lumea ar confunda o echipa de fotbal PROFESIONIST care are in denumire cuvantul Steaua (eventual S.C. Fotbal Club Steaua S.A.) cu activitatea CLUBULUI SPORTIV AL ARMATEI STEAUA BUCURESTI care, eventual, s-ar putea ocupa numai de fotbal amator, copii, juniori etc. si asta numai daca Guvernul va considera necesar sa cheltuie fonduri publice pe astfel de activitati ale unei Armatei!
    Cu stima

  18. Sandu Alin 12 Feb, 2016 @ 11:17

    Buna ziua,
    Interesant articol!
    Sunt administratorul unei firme care comercializeaza piese pentru utilaje si din anul 2010 import piese de la o firma din Spania cu numele de sa zicem Madrid SA care marcheaza toate reperele cu brandul lor cu Madrid. In 2013, am avut inspiratia sa cumpar domeniul “Madrid.ro” deoarece promovam produsul si ca atare si marca pe piata din Romania si devenea tot mai cunoscut.
    Luna aceasta, firma din Spania, a deschis un punct de lucru si in Romania si-mi cer site-ul spunand ca le apartine fiind marca inregistrata la nivel international!
    Cum sa procedez in aceasta situatie?

  19. Monica Lupașcu 14 Feb, 2016 @ 12:34

    daca intr-adevar firma concurenta detine o marca internationala cu Romania tara desemnata sau europeana, atunci aceasta are prioritate in ceea ce priveste domeniul, in sensul ca il poate recupera usor prin procedura udrp sau chiar prin instanta. Numele de domeniu si nu website-ul ( acela va ramane al dvs, cu intreg continutul). Oricum, relatia pe care ati avut/o in trecut cu insasi firma din Spania nu poate fi decat in detrimentul dvs (cu siguranta ca exista dovezi- contracte, facturi, care sa certifice ca intr-adevar ati comercializat de la ei) pentru ca inmateria marcilor aceasta sustine un posibil argument de rea-credinta, pe care firma din Spania l-ar putea aduce impotriva dvs. Adica ati “facut afaceri” cu ei si ati incercat sa va folositi de denumirea asupra careia ei aveau anumite drepturi (trebuie verificate si ce drepturi aveau atunci, derivate din numele comercial, dintr-o marca sau din simpla utilizare a unei denumiri). Conteaza fireste si ce drepturi au acum, ar fi de verificat urmatoarele – daca intr-adevar exista aceasta marca internationala, daca a fost folosita, cum a fost folosita si cu ce intensitate, daca marca internatioanala are protectie si in Romania. Poate fi de asemenea util de studiat si denumirea insasi, cat de distinctiva este, vad ca nu ati indentificat/o in concret ci v-ati folosit de un exemplu, de aceea este greu de apreciat pentru ca gradul de distinctivitate se analizeaza in raport cu denumirea concreta/reala a marcii in cauza. Este de asemenea posibil ca marca sa nu fie inregistrata ci doar sa se sustina ca exista aceasta inregistrare sau, de asemenea posibil ca marca sa fie inregistrata ulterior inregistrarii de catre dvs a numelui de domeniu. NU spun ca acestea ar fi situatii care schimba total pozitiva dvs, dar o pot imbunatati :). Sunt multe de notat, inclusiv faptul ca firma din Spania e posibil ca, indiferent de momentul inregistrarii marcii, sa poata sa dovedeasca ca anterior a avut o folosinta constanta a denumirii pe o perioada indeajuns de mare astfel incat sa poata sa pretinda drepturi asupra ei.
    Ar fi de retinut ca trebuie verificata marca in cauza, data inregistrarii, felul, tarile, trebuie “cantarita” denumirea pentru a se putea aprecia intinderea/puterea de protectie, si toate acestea raportate la denumirea concreta a marcii. NUmai bine!

  20. Sergiu 25 Feb, 2016 @ 13:11

    Buna ziua,
    Am si eu o intrebare.Reprezint o firma producatoare de ,……’ singura din Romania numele si marca au fost cumparate de un investitor din romania dar care aduce produsele din china,mentionez ca firma era cunoscuta in domeniul ei de activitate,Daca noi ca firma noua folosim numele firmei vechi riscam un proces sau ceva asemantor.nu dorim sa promovam numele vechi,dorim sa promovam numele nou doar ca vrem sa ne folosim de numele vechi sa spunem ca suntem fosta fabrica”…..” putem sa spunem asa cevA?

  21. Lucian 2 Mar, 2016 @ 12:02

    Buna ziua. Daca am inregistrata o marca la OSIM de peste 25 de ani intr-un domeniu de activitate industrial si vine o alta firma si face un Mall pe fosta fabrica a carei marca este inregistrata la OSIM de peste 25 de ani, si se foloseste de renumele marcii industriale pentru a promova Mall-ul si il denumeste prin preluarea marcii inregsitrate la OSIM si adaugate alte cateva cuvinte se poate solicita acordarea unei compensatii banesti catre titularul marcii inregistrate la OSIM de peste 25 de ani, mentionez ca titularul marcii inregistrate nu vrea interzicearea utilizarii de catre terti, ci eventual pentru ca se foloseste de renumele marcii inregistrate si pentru ca a construit mall-ul pe ruinele fostei fabrici a carei marca este inregistrata la OSIM sa ceara niste compensatii banesti.

  22. Monica Lupașcu 4 Mar, 2016 @ 13:24

    trebuie cântărită cu atenție modalitatea concretă în care se folosește denumirea fostei fabrici. DAcă referința apare într-o pagină de contact de exemplu, sunt puține șanse să se susțină că profitați cumva de renumele mărcii în cauză – asta într-adevăr dacă se poate susține/dovedi un renume/o notorietate evenutal, pentru că “a fi cunoscută în industrie” nu este neapărat echivalent cu “a avea renume” sau “a fi de notorietate”. DAcă însă folosirea denumirii fostei fabrici este constantă și frecentă, eventual alăturată mărcii ori denumirii actuale în contexte de promovare directă – adică în cadrul paginilor principale ale website-ului, de exemplu, se poate spune că folosirea este cu rea-credință, în scopul de a deturna clientela, de profita de renumele mărcii anterioare. Poate fi incidentă și legea 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale
    Oricum, inclusiv folosirea cu precauție poate să conducă la un proces pentru că nimeni nu garantează că ceea ce dumneavoastră, eu sau în mod obiectiv se apreciază a fi “utilizare corectă”, “legală”, va fi în același mod înțeleasă de oponent. Dețănătorul fostei fabrici (din ce am înțeles, deținător și al unei mărci cu aceeași denumire) poate să fie deranjat de orice formă de utilizare a acestei denumiri, putând pretinde orice, în orice condiții. DAr, evident, dacă lucrurile sunt cântărite cu atenție din start, șansele unui astfel de demers împotriva dvs, pot fi destul de mici.

  23. Monica Lupașcu 4 Mar, 2016 @ 15:01

    Nu as minimiza importanta, renumele ori notorietatea mărcii la care faceți referire, dar acele “cateva cuvinte” în plus, de care vorbeați, pot face diferența. Cateva cuvinte pot schimba complet denumirea în alta, care deși conține un cuvant deja inregistrat, poate fi în mod legal folosita. Pot fi interzise nu doar marci similare ci marci similare care creaza confuzie si asociere. Sa nu uitam de aceste două condiții.
    E greu oricum de apreciat pentru ca nu stiu denumirea reala si nici de ce utilizare a beneficiat in ultima perioada.

  24. gabriela puscas 25 Mar, 2016 @ 00:26

    imi puteti spune va rog ,
    am o agropensiune in curs de clasificare si mi se pare f potrivit numele unei ciocolate faimoase mov
    daca nu pastrez culoarea :-)) ,si e vorba de alt domeniu de activitate,
    se poate lega cineva de mine?
    multumesc

  25. Diana Ristache 17 May, 2016 @ 11:44

    Buna ziua, ajutati-ma cu un sfat in urmatoarea problema: firma pe care o detin ” best optic consulting and services srl”, a primit o notificare din partea best optic brasov cum ca aceasta din urma detine numele best optic inregistrat la osim, si imi cere sa sterg sintagma best optic din numele societatii. Firma mea este deschisa in decembrie 2012, activeaza exclusiv in Craiova, are o extensie de delimitare suficienta, nu vad cum i-as putea prejudicia activitatea. In plus “best” e un cuvant destul de uzual Ce ma sfatuiti sa fac in acest sens?

    Multumesc frumos,

    Diana Ristache
    Best Optic Craiova

  26. Lucian Dumitrescu 21 May, 2016 @ 15:20

    Buna ziua. va multumesc despre raspunsul/raspunsurile despre marca fabricii. Era vorba despre marca fostei fabrici de unitati de pompare si cazane care se afla pe strada Mihail Sebastian din sectorul 5 Bucuresti, se numea Vulcan. Pe spatiul fostei fabrici Vulcan a aparut spatiul comercial Vulcan Value Center dar foloseste radacina Vulcan.

  27. Lucian Dumitrescu 21 May, 2016 @ 15:27

    Stimata Doamna Lupascu, Vroiam sa va intreb tot despre o marca care este inregistrata deja la OSIM in Romania dar pe un format diferit de formatul utilizat in comert, respectiv la OSIM s-a inregistrat pe format/fond alb dreptunghi si e utilizata in comert cu format galben/dreptunghi galben, mai mult la OSIM s-a inregistrat fara slaogan fara cuvinte aduagate, in comert se folosesc si cuvinte/sloganuri alaturi de marca inregistrata pe fond alb dar in comert se foloseste pe fond galben. Eu am citit legea marcilor, spoun am citit legea nu am studiat cu aprofundare dar sfatul meu catre cei care detin marca era sa inregistreze tot la OSIM chiar daca difera doar culoarea in fundal si o litera care la OSIM e inregistrata cu galben si in practica/comert se foloseste alba. Deci legal s-a inregistrat marca cu litera O ingalbenita in mijloc pe fond/fundal alb iar in practica/comert se foloseste marca pe fundal/fond galben cu litera ”O” alba in mijloc si urmata de sintagma ”PARIURI SPORTIVE”. Ca sa fiu inteles, sintagma folosita in comert este adaugata marcii inregistrate la OSIM dar nu e inregistrata. Eu i-am sfatuit sa se inregistreze inclusiv cu aceasta sintagma, am facut/procedat bine? Multumesc pentru raspuns anticipat.

Răspunde și tu